Zarabiaj z nami
Prowadzisz sklep lub kiosk, zajmujesz się drobnym handlem i chcesz dodatkowo zarobić?
- Aktualności
- Komunikaty
- Rozkład jazdy
- Cennik biletów
- Wynajem autobusów
- Reklama na autobusach
- Autobusy
- Przepisy porządkowe
- Wszystko o biletach
- Hurtowa sprzedaż biletów
- Kontrola biletów
- Schemat linii komunikacyjnych
- PARKING STRZEŻONY 24 H
- Niepełnosprawni
- Galeria fotografii
- Uprawnienia do ulgowych przejazdów
- Obsluga techniczna
ALFA TV
Badania marketingowe 2011
KOMUNIKACJA MIEJSKA W LĘBORKU I GMINIE NOWA WIEŚ LĘBORSKA
W ŚWIETLE BADAŃ MARKETINGOWYCH Z JESIENI 2011 r.
Informacje ogólne i wielkość popytu
W listopadzie 2011 r. na zlecenie Urzędu Miejskiego w Lęborku przeprowadzono w lęborskiej komunikacji miejskiej kompleksowe, wewnątrzpojazdowe badania marketingowe wielkości i struktury popytu na jej usługi. Badania wykonała specjalizująca się w tej problematyce firma Marcin Gromadzki Public Transport Consulting.Badaniom poddano również wykorzystanie biletów okresowych przez ich posiadaczy, co umożliwiło określenie wartości jednostkowej przejazdów na podstawie tych biletów i obliczenie przychodowości każdego z kursów, poszczególnych linii oraz całej sieci połączeń.
Podstawowym celem badań marketingowych, przeprowadzonych na liniach lęborskiej komunikacji miejskiej, miało być dostarczenie informacji o wielkości i strukturze oraz rozkładzie przestrzennym i czasowym popytu na usługi przewozowe, a następnie wykorzystanie wyników badań w rozliczeniach finansowych z Gminą Nowa Wieś Lęborska i w projektach zmian w ofercie przewozowej.
Dane z tych badań zostały następnie poddane procesowi redukcji i analizy, a przetworzone wyniki badań marketingowych lęborskiej komunikacji miejskiej posłużyły jako podstawa opracowania analizy jej sytuacji rynkowej, w kontekście wielkości i struktury popytu, przychodowości oraz refundacji utraconych przychodów z tytułu udzielonych ulg lub zwolnień z opłat. Z kolei na podstawie oceny sytuacji rynkowej komunikacji miejskiej w Lęborku, nakreślono koncepcję zmian w ofercie przewozowej.
W skali przeciętnego miesiąca, z linii ZKM w Lęborku Sp. z o.o. skorzystało 106 827 pasażerów. Prawie wszyscy pasażerowiekorzystali z usług w relacjach z uwzględnieniem miasta Lębork – tak podróżowało 104 768 osób, czyli 98,1% ogółu pasażerów. Tylko 2 059 osób (1,9%) wykonało przejazdy wyłącznie poza Lęborkiem.
W skali roku z lęborskiej komunikacji miejskiej korzysta 1,28 mln osób. Największy udział w przewozach w skali miesiąca uzyskała linia 2, z której usług skorzystało 43 049 osób, co stanowiło 40,3% ogółu pasażerów lęborskiej komunikacji miejskiej. Kolejnymi pod względem miesięcznej wielkości przewozów były linie 1 i 4, z których skorzystało odpowiednio 21 169 i 20 313 osób. Najmniejszą liczbę pasażerów w skali miesiąca odnotowano natomiast na linii 5 – 1 827 osób.
Wielkość przewozów ogółem i w przeliczeniu na 1 wozokilometr oraz praca eksploatacyjna na poszczególnych liniach lęborskiej komunikacji miejskiej w przeciętnym miesiącu – listopad 2011 r.
Linia |
Miesięczna |
Udział w przewozach pasażerów [%] |
Miesięczna praca |
Udział w pracy |
Liczba |
---|---|---|---|---|---|
1 |
21 169 |
19,82 |
6 913,3 |
18,54 |
3,1 |
2 |
43 049 |
40,30 |
12 668,9 |
33,97 |
3,4 |
3 |
7 247 |
6,78 |
4 882,5 |
13,09 |
1,5 |
4 |
20 313 |
19,01 |
7 469,8 |
20,03 |
2,7 |
5 |
1 827 |
1,71 |
361,2 |
0,97 |
5,1 |
6 |
13 222 |
12,38 |
5 000,2 |
13,41 |
2,6 |
Razem sieć |
106 827 |
100,0 |
37 295,8 |
100,00 |
2,9 |
W skali przeciętnego miesiąca wyłącznie w granicach administracyjnych Lęborka zrealizowano 63 328 przejazdów, tj. 59,3% wszystkich przejazdów wykonanych w lęborskiej komunikacji miejskiej.
Największą liczbę pasażerów poza Lębork przewieziono w skali miesiąca na linii 2 – 18 221 osób, co stanowiło 42,3% ogółu pasażerów tej linii. Znaczącą liczbę pasażerów wyjeżdżających poza Lębork odnotowano też na liniach: 4 (10 072 osoby, 49,6% wszystkich pasażerów tej linii) i 1 (9 329 osób, 44,1%). Najmniej pasażerów poza Lębork podróżowało w skali miesiąca na linii 3 – 5 877 osób, ale stanowili oni aż 81,1% ogółu pasażerów korzystających z tej linii.
Na liniach: 1, 2 i 5 udział w przewozach pasażerów był wyższy od udziału w pracy eksploatacyjnej, mierzonej liczbą wykonywanych wozokilometrów. Najkorzystniej pod tym względem wypadła linia 5, na której udział w przewozach pasażerów stanowił aż 177% udziału w pracy eksploatacyjnej.
Najmniej efektywną eksploatacyjnie była natomiast linia 3, dla której udział w przewozach pasażerów był o 48% niższy od udziału w liczbie wykonywanych kilometrów.
Najlepiej wykorzystane w skali miesiąca były autobusy linii 5, osiągając wynik 5,1 pasażera w przeliczeniu na kilometr. Wyższe od wartości przeciętnej średniomiesięczne wykorzystanie pojazdów odnotowano także na liniach 2 i 1 – odpowiednio 3,4 i 3,1 pasażera w przeliczeniu na kilometr. Najniższe wykorzystanie pojazdów odnotowano natomiast na linii 3 – tylko 1,5 pasażera w przeliczeniu na kilometr.
Przeciętne dla całej sieci lęborskiej komunikacji miejskiej średniomiesięczne wykorzystanie pojazdów – równe 2,9 pasażera na kilometr – okazało się o około 20% wyższe w porównaniu do wyników uzyskanych w innych podobnej wielkości miastach. W sytuacji obsługi części linii lub kursów taborem o pojemności mniejszej niż standardowa dla komunikacji miejskiej, tj. 100 osób, rezultat osiągnięty w Lęborku należy uznać za zadowalający.
Obszar obsługiwany lęborską komunikacją miejską zamieszkiwało 40 607 osób. Zarejestrowana miesięczna liczba osób korzystających z jej usług – 106 827 pasażerów – stanowi równowartość zaledwie 2,6 przejazdu przeciętnego mieszkańca obsługiwanego obszaru w skali miesiąca. Jest to wartość bardzo niska.
Uzyskany wynik świadczy o wysokim stopniu substytucji podróży komunikacją miejską przejściem pieszym, przejazdem rowerem lub przejazdem samochodem osobowym, a na części tras podmiejskich – ofertą innych przewoźników drogowych. Tym bardziej zaskakujące mogą wydawać się stosunkowo dobre wyniki eksploatacyjne lęborskiej komunikacji miejskiej, świadczące o właściwym dopasowaniu podaży usług do dość ograniczonego popytu.
Analizując, w świetle wyników badań marketingowych, strukturę pasażerów ZKM w Lęborku Sp. z o.o. w skali przeciętnego miesiąca, można stwierdzić:
- 30,9% udział pasażerów podróżujących na podstawie biletów jednorazowych – zakupionych zarówno w przedsprzedaży, jak i u kierowców (48,5% osób płacących za przejazd);
- 6,3% udział pasażerów podróżujących na podstawie biletów jednorazowych zakupionych w pojeździe (9,9% osób płacących za przejazd);
- 0,3% udział pasażerów podróżujących na podstawie biletów okresowych 15-dniowych (0,5% osób płacących za przejazd);
- 32,4% udział pasażerów podróżujących na podstawie biletów okresowych miesięcznych (50,9% osób płacących za przejazd);
- 38,8% udział pasażerów podróżujących na podstawie biletów ulgowych (60,9% osób płacących za przejazd);
- 24,9% udział pasażerów podróżujących na podstawie biletów normalnych (39,1% płacących za przejazd);
- 33,1% udział pasażerów podróżujących nieodpłatnie na podstawie stosownych uprawnień;
- 3,2% udział pasażerów podróżujących nieodpłatnie bez stosownych uprawnień, czyli tzw. gapowiczów.
Wyniki badań marketingowych zilustrowały skrajnie niekorzystną dla operatora – pod względem uzyskiwanych od pasażerów przychodów – strukturę popytu w przekroju poszczególnych kategorii pasażerów, zdeterminowaną bardzo wysokim (75,1%) udziałem pasażerów podróżujących na podstawie biletów ulgowych lub nieodpłatnie.
W segmencie pasażerów uprawnionych do przejazdów ulgowych na podstawie ulg lokalnych, dominowali:
- uczniowie, którzy nie ukończyli 22. roku życia(75,5% wszystkich pasażerów uprawnionych do przejazdów ulgowych lokalnych, 28,7% udziału w całkowitej kwocie refundacji z tytułu ulg i zwolnień z opłat);
- emeryci i renciści(22,5% pasażerów uprawnionych do przejazdów ulgowych lokalnych, 8,1% udziału w kwocie refundacji).
Żadna z pozostałych grup społecznych uprawnionych do ulg poprzez uchwałę Rady Miejskiej Lęborka, nie osiągnęła nawet 1% udziału w całkowitej kwocie refundacji utraconych przychodów z tytułu honorowania ulg i zwolnień z opłat.
W grupie pasażerów uprawnionych do ulg na podstawie ustaw, znacznie częściej niż kombatanci podróżowali studenci publicznych i niepublicznych szkół wyższych, stanowiący 97,4% uprawnionych do ulg ustawowych. Ta grupa pasażerów miała jednak bardzo niewielki udział (1,7%) w całkowitej kwocie refundacji.
W segmencie osób uprawnionych do przejazdów bezpłatnych najczęściej identyfikowano pasażerów należących do kategorii osób, które ukończyły 70 lat (44,9% wszystkich pasażerów uprawnionych do przejazdów bezpłatnych, 27,3% udziału w całkowitej kwocie refundacji).
Zdecydowanie niższy udział w segmencie uprawnionych do przejazdów bezpłatnych miały następujące grupy pasażerów:
- osoby niepełnosprawne posiadające orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności – 22,0%;
- inwalidzi o znacznym stopniu niepełnosprawności – 17,4%;
- dzieci do lat 4 – 7,9%;
- opiekunowie inwalidów o znacznym stopniu niepełnosprawności – 2,8%.
Udział pasażerów z każdej z pozostałych kategorii był mniejszy niż 1%. Żadnego przejazdu bezpłatnego lęborską komunikacją miejską nie wykonali natomiast w trakcie prowadzenia badań marketingowych: posiadacze statusu Sybiraków, posłowie i senatorowie oraz umundurowani funkcjonariusze Straży Miejskiej.
Refundacja utraconych przychodów z tytułu stosowania ulg i zwolnień z opłat na liniach ZKM w Lęborku Sp. z o.o.
Miesięczne kwoty refundacji utraconych przychodów z tytułu stosowania ulg i zwolnień z opłat w odniesieniu do poszczególnych jednostek administracyjnych – listopad 2011 r. [zł]
Jednostka administracyjna |
Kwota refundacji |
---|---|
Miasto Lębork (ML) |
103 393,13 |
Gmina Nowa Wieś Lęborska (NWL) |
24 526,15 |
Sieć komunikacyjna (SK) |
128 660,23 |
Refundacja uprawnień do przejazdów bezpłatnych – 78 230,28 zł w przeciętnym miesiącu.
Refundacja przejazdów ulgowych i bezpłatnych – 128 660,23 zł w przeciętnym miesiącu.
Charakterystyczną cechą taryfy opłat za usługi lęborskiej komunikacji miejskiej, jest szeroki katalog grup społecznych uprawnionych do ulg i zwolnień, obejmujący 7 pozycji uprawnień do przejazdów ulgowych i 19 pozycji uprawnień do przejazdów bezpłatnych.
Najwyższe udziały w całkowitej miesięcznej kwocie refundacji miały:
- refundacja przejazdów bezpłatnych dla osób, które ukończyły 70 lat – 27,27%;
- refundacja przejazdów ulgowych dla uczniów szkół do ukończenia 22. roku życia – 28,65%;
- refundacja przejazdów bezpłatnych dla osób niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności – 13,36%;
- refundacja przejazdów bezpłatnych dla inwalidów o znacznym stopniu niepełnosprawności – 10,58%.
Przygotowano w oparciu o opracowanie wykonane przez Public Transport Consulting Marcin Gromadzki listopad 2010 r. - luty 2012 r.